onsdag 20 augusti 2008

Att bli gravid..

Livet är inte enkelt, man ska inte ta något eller någon för givet, Man ska försöka leva dagen som om den vore den sista..Jaja det har man hört förut, men hur ska man tänka o bete sig när allt bara blir upponer o man vet inte längre vem man är?
Lyckan va obeskrivlig den dagen pluset ÄNTLIGEN visades på stickan! Jag va på jobbet o sambon var och tog green vard i golf, Igentligen va det lite tidigt för testa sig, men jag kunde inte vänta, jag kände på mej att det va någe konstigt..Och mycke rikigt, Vi skulle äntligen få vårat efterlängtade barn:) Vi hade kämpat länge,gråtit mycke och nästan tappat lusten med att fortsätta.. Jag grät,skakade,skrek o tillsist as garva..Ringde sambon så börja me at trösta mej och sa, nästa månad gumman..Men sen mellan tårarna lyckades jag pipa fram, Du ska bli pappa! Han börja gråta och skratta:) Sen klara han kortet oxå!
Vi va sååå lyckliga:)
Men lyckan ändrades fort, folk börja säga dumma saker?? Tänkt på att inte ta ut nån lycka i förskott för du vet aldrig vad som händer?? ÖÖ va?? Ska ja inte vara lycklig? Standard komentaren, Tänk på att vila o ta det lungt nu i dom första 12 veckorna för du kan få missfall??ÖÖÖ va?? Sen skulle de hända så får du tänka på att det va nåt fel på barnet?? Nu fattar jag ingeting? Ska man inte bara vara lycklig nu o se hur magen växer och börja kolla på bebis saker o bara le??
Nej, så vart det inte! Folk hade väldigt svårt att bara hålla mun och hålla saker för sig själva.. Så redan dom första veckorna va bara ett orolighetsmoment, Sen när dom första 12 v hade gått så kom foglossningar, Jaha då ska man behöva lide me de oxå under 6 månader till... Tiden rulla på o det kom den ena orolighetsmomentet efter det andra, Vad får man äta? Hur ska betee sig, lever barnet,hur mycke har ja gått upp, FÖRLOSSNINGEN!!!
Jag har aldrig varit rädd för att föda barn, men sen börja folk berätta skräck historier vara för att dom tror att dom e roliga?? hmm nja kan ja inte hålla med om, Jag fick iaf börja på aurorasamtal!!
Men till sist så va tiden inne, Viggo kom 10 dagar innan beräknad födsel, Förlossningen gick bra, tog 18 timmar..
Då va de över, nu kommer nästa del..Förälder! Vad gör man? Hur gör man? Vad vill han? Personalen på förlossningen va HELT underbara! Men när jag kom ner till BB vart det helt tvärtom, Tycker att gamla tanter borde fatta när det e dags att sluta o ge plats åt nya fräcsha och GLADA människor! Inte alls trevliga, jag bara grät när vi kom dit..Vart inslängda på ett rum o vart lämnade i 40 min utan att veta nåt, vart sura när man bad om hjälp o frågade spydigt, Vad vill ni då?? ööö hade hon missat plastlådan me bebsisen som vi hade me oss? Ja du, ja vet inte svara ja osäkert! Ja vill ni kolla runt eller?? Hmm jo kanske de? Eller? jag vet inte? Jo kanske e bäst?
Kvinnan slängde me sina armar, Här e mjölrummet,här kan du byta blöja om du vill o här e matrummet! Nåt mer?
Nej du de e lungt, ja tar min plastlåda o går!! JÄ**A apa!!!
Sen va Sambon tvungen att åka hem för att fixa me saker hemma, där satt jag..Skulle vara SÅÅÅ lycklig? De va ja säkert oxå just då, Innan chocken kom!!

Inga kommentarer: